– Będziemy realizować inwestycje uzasadnione merytorycznie, a nie motywowane politycznie – powiedział w Sejmie wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec. Jak stwierdził, nie wszystkie zadania zapisane w Programie budowy dróg krajowych oraz Programie budowy stu obwodnic są racjonalne.
– Mamy plany, żeby rozwijać infrastrukturę drogową – mówił w Sejmie Stanisław Bukowiec odpowiadając na pytanie posła Krzysztofa Truskolaskiego. Odnosząc się jednak do dwóch kluczowych programów: Programu budowy dróg krajowych do roku 2030 oraz programu obwodnicowego powiedział: – Dokonaliśmy przeglądu inwestycji. Nie wszystkie mają racjonalność, część nie jest popierana społecznie. Będziemy chcieli realizować te zadania, które są uzasadnione merytorycznie, a nie umotywowane politycznie.
Jako przykład podał drogi na północ od Białegostoku (chodzi o drogi S8 i S16 z Białegostoku do Augustowa i Ełku) . – Ze względów politycznych wpisano tam dwie drogi ekspresowe, co mogło grozić utratą środków unijnych. Prowadzone analizy pokazały, że uzasadnienie realizacji obu inwestycji jest wątpliwe, a obserwowane zmiany natężenia ruchu tylko wzmacniają to przekonanie – powiedział.
Jak tłumaczył przedstawiciel resortu, prowadzone na bieżąco pomiary ruchu wykazują, że ruch w tym miejscu zmniejszył się, zwłaszcza po otwarciu trasy Via Baltica. Obecnie plan jest taki, by drogę nr 8 budować jako drogę szybkiego ruchu w przekroju dwujezdniowym po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Z kolei planowaną wcześniej S16 w kierunku Grajewa ma zastąpić przebudowana istniejącej drogi krajowej, z wykorzystaniem przekroju 2+1 i dodatkowo obwodnicami Moniek i Grajewa.
Brak uzasadnienia, zdaniem wiceministra, dotyczy także niektórych inwestycji z Programu budowy 100 obwodnic. – Niektóre obwodnice budzą niepokoje i protesty całych społeczności lokalnych, a niektóre w toku prowadzonych przez GDDKiA analiz wykazują ujemne korzyści ekonomiczne czy ruchowe – mówił w Sejmie Stanisław Bukowiec.
- Co warte podkreślenia, wbrew różnym sugestiom nie zastopowaliśmy procesu inwestycyjnego. To co realne i uzasadnione będzie wspierane i kontynuowane – stwierdził wiceminister. Wskazał tu szczególnie na strategiczne zadania jak Droga Czerwona, Zachodnia Obwodnica Szczecina, Beskidzka Droga Integracyjna, Aglomeracyjna Obwodnica Warszawy czy ostatni odcinek wschodniej obwodnicy Warszawy.
Stanisław Bukowiec poinformował, że trwają obecnie prace nad nowym programem budowy dróg. Jego podstawą będą wyniki prowadzonego obecnie Generalnego Pomiaru Ruchu. Zapewnił jednocześnie, że kontynuowane będzie wsparcie dla zadań realizowanych na drogach samorządowych, które ma być rozszerzone także na inwestycje na drogach powiatowych i wojewódzkich w miastach na prawach powiatu.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.